Advokátní kancelář se jakožto správce osobních údajů, které jí budou na základě smlouvy uzavřené s klientem poskytnuty, zavazuje, že bude tyto osobní údaje zpracovávat v souladu s právními předpisy, především se zákonem č. 85/1996 Sb., o advokacii a Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ESdále je "GDPR") a zákoan č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů.
Níže si Vám dovoluji poskytnou informace související se zpracováním osobníh údajů, které Vámi budou advokátní kanceláři poskytnuty v souvislosti s využitím právních služeb.
1. Správce osobních údajů
Správcem osobních údajů je Mgr. Ing. Michaela Soukeníková, advokátní kancelář, sídlem Uherské Hradiště, Masarykovo náměstí 34, PSČ 686 01, IČO: 712 08 968 (dále také "advokátní kancelář"), tel. +420 603 439 397, e-mail: info@aksoukenikova.cz
2. Účel zpracování osobních údajů
Advokátní kncelář zpracovává Vaše údaje především za účelem poskytování právních služeb klientů, komunikaci prostřednictvím webových stránek, e-mailu či telefonu, a dále také pro plnění právních povinností či pro ochranu jejích právních zájmů. Uvádění zpracování osobních údajů je v oblastech nevyžadujících souhlas založeno na nezbytnosti z důvodu plnění smluv o poskytování právních služeb uzavřených se subjekty údajů, plnění právních povinností, které se na advokátní kancelář vztahují, a ochrnany oprávněného zájmu advokátní kanceláře.
3. Přehled zpracovávaných osobních údajů
Typicky se jedná o níže uvedené údaje, které budou zpracovávány:
osobní údaj | důvod požadavku pro sdělení osobnícho údaje | povinnost osobní údaj poskytnou |
údaje potřebné pro uzavření smlouvy či pro poskytování právních služeb jako je jméno, příjmení (příp. název), datum narození (případně IČO), trvalé bydliště, adresa pro doručování písemností | smluvní i zákonný požadavek | ANO |
akademický titul | smluvní požadavek (subjekt údajů poskytuje pouze na základě svého souhlasu) | NE |
soukromý e-mail | oprávněný zájem | NE |
telefonní číslo | oprávněný zájem | NE |
číslo bankovního účtu | smluvní požadavek | NE |
další informace potřebné pro poskytování právních služeb | oprávněný zájem | NE |
4. Způsob zpracování a ochrana osobních údajů
Osobní údaje jsou zpracovávány jak manuálně (např. administrativa, účetnictví, klientský spis), tak automaticky (např. formuláře na webových stránkách, elektornická pošta). Údaje jsou dle jejich povahy uschovány jak ve fyzické, tak v elektronické podobě.
Osobní údaje ve fyzické podobě jsou uchovány v uzamykatelných prostorách kanceláře, do kterých mají přístup pouze zaměstnanci advokátní kanceláře vázáni povinností mlčenlivosti a elektronické údaje jsou zpracovávány výhradně v rámci informačního systému chráněného heslem.
5. Doba zpracování a uchování
Vaše osobní údaje jsou advokátní kanceláří zpracovávány a uchovávány jen po dobu nezbytně nutnou, tj. po dobu trvání vzájemného smluvního vztahu a po dobu, po kterou je možno uplatnit vůči sobě práva a povinnosti, případně po dobu, po kterou je advokátní kancelář povinna osobní údaje uchovávat dle jiných právních předpisů, jako je např. zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii, zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě nebo zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
Následná likvidace osobních údajů bude provedena skartací, nebo nevratným vymazáním souborů v případě, že osobní údaje byly poskytnuty nebo uchovány v elektronické podobě.
6. Příjemci osobních údajů a zpřístupňování třetím osobám
Vaše osobní údaje může advokátní kancelář zpřístupnit v míře nezbytné pouze oprávněným zaměstnancům či spolupracujícím advokátům, tedy osobám vázaných zákonnou povinností mlčenlivosti. Dále také budou některé údaje dostupné účetní advokátní kanceláře či správci počítačové sítě advokátní kanceláře.
Osobní údaje mohou být na základě zákonné povinnosti také poskytnuty soudům, orgánům činným v trestním řízení nebo jiným orgánům veřejné moci.
7. Práva klienta v souvislosti se zpracováním osobních údajů
A. Právo na přístup k osobním údajům
Subjekt údajů má právo získat od advokátní kanceláře potvrzení, zda osobní údaje, které se ho týkají, jsou či nejsou advokátní kanceláří zpracovány, a pokud je tomu tak, má právo získat přístup k těmto osobním údajům a k informacím:
- o účelech zpracování osobních údajů
- o kategorii jednotlivých osobních údajů
- o příjemci nebo kategorii příjemců, kterým osobní údaje byly nebo budou zpřístupněny, zejména o příjemcích ve třetích zemích nebo mezinárodních organizacích
- o plánované době, po kterou budou osobní údaje uloženy, nebo není-li možné tuto určit, pak kritéria použitá pro její stanovení
- o existence práva požadovat od advokátní kanceláře opravu nebo výmaz osobních údajů týkajících se subjektu údajů nebo omezení jejich zpracování a nebo vznést námitku proti tomuto zpracování
- o právu podat stížnost u dozorového úřadu
- o dostupných informacích o zdroji osobních údajů, poku dnejsou získány od subjektu údajů
- o automatizovaném rozhodování, včetně profilování ve smylsu čl. 22 odst. 1 a 4 GDPR, a k tomu se vztahující informace o použitém postupu, jako i o významu a předpokládaných důsledků takového zpracování pro subjekt údajů
Advokátní kancelář na žádost subjektu údajů poskytne kopii zpracovávaných osobních údajů. Za další kopie na žádost subjektu údajů může advokátní kancelář účtovat odpovídajícíc poplatek spojený s administrativními náklady na zpraocvání požadavku. Jestliže subjekt údajů podává žádost v elektronické formě, poskytnou se informace v elektronické formě, pokud subjekt údajů nepožádá o jiný způsob.
B. Právo na opravu nepřesných údajů a právo na doplnění neúplných osobních údajů
Subjekt údajů má právo na to, aby advokátní kancelář bez zbytečného odkladu opravila nepřesné osobní informace, které se ho týkají. S příhlédnutím k účelům zpracování má subjekt údajů právo na doplnění neúplných osobních údajů, a to i poskytnutím dodatečného prohlášení.
C. Právo na výmaz
Subjekt údajů má právo na to, aby advokátní kancelář bez zbytečného odkladu vymazala osobní údaje, které se daného subjektu týkají, a advokátní kancelář má povinnost takové osobní údaje bez zbytečného odkladu vymazt v případě, že je dán některý z těchto důvodů:
- osobní údaje již nejsou potřebné pro účely, pro které byly shromážděny nebo jinak zpracovány
- subjekt údajů odvolá souhlas, na jehož základě byly údaje podle příslušného ustanovení GDPR zpracovány, a neexistuje žádný další právní důvod pro zpracování
- subjekt údajů vznese námitky proti zpracování ve smylsu čl. 21 odst. 1 GDPR a neexistují žádné převažující oprávněné důvody pro zpracování nebo subjekt údajů vznese námitky proti zpracování podle čl. 21 odst. 2 GDPR
- osobní údaje byly zpracovány protiprávně
- osobní údaje musí být vymazány ke splnění právní povinnosti stanovené v právu Evropské unie nebo členského státu, které se na advokátní kancelář vztahuje
- osobní údaje byly shromážděny v souvislosti s nábídkou služeb informační společnosti podle čl. 8 odst. 1 GDPR
D. Právo na omezení zpracování osobních údajů
Subjekt údajů má právo na to, aby advokátní kancelář omezila zpracování údajů v kterémkoli z těchto případů
- subjekt údajů popírá přesnost osobních údajů, a to na dobu potřebnou k tomu, aby advokátní kancelář mohla přesnost údajů ověřit
- zpracovná je protiprávní a subjekt údajů odmítá výmaz osobních údajů a žádá místo toho o omezení jejich použití
- advokátní kancelář již osobní údaje nepotřebuje pro účely zpracování, ale subjekt údajů je požaduje pro určení, výkon nebo obhajobu právních nároků
- subjekt údajů vznesl námitku proti zpracování ve smylsu čl. 21 odst. 1 GDPR dokud nebude ověřeno, zda oprávněné důvody advokátní kanceláře převažují nad oprávněnými důvody subjektu údajů
E. Právo na přenositelnost osobních údajů
Subjekt údajů má, při splnění podmínek čl. 20 GDPR, právo na to, aby advokátní kancelář předala zpracované osobní údaje třetímu subjektu.
Bez toho, že by byly dotčeny jakékoliv jiné prostředky správní nebo soudní oshcrny, má každý subjekt údajů právo podat stížnost u příslušného dozorového úřadu, kterým je Úřad pro ochranu osobních údajů, pokud se tedy domnívá, že zpracováním jeho osobních údajů byla porušena jeho práva plynoucí z GDPR.
Bližší informace k právům a povinnostem vyplývajícím z GDPR naleznete na webových stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů